You are currently viewing JAK EFEKTYWNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ ZE ŚWIATEM?

JAK EFEKTYWNIE KOMUNIKOWAĆ SIĘ ZE ŚWIATEM?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego ludzie tak odmiennie reagują na identyczne wiadomości? Dlaczego każdy z nas inaczej wyobraża sobie rzeczywistość, a to, co jednych rozbawia, innych może doprowadzić do łez? Za sposób przetwarzania informacji o świecie odpowiadają tzw. metaprogramy – nasze naturalne „oprogramowanie”, które porządkuje informacje i przypisuje im odpowiednie znaczenie.

Od najmłodszych lat kształtujesz w sobie pewne schematy zachowań. Gromadzisz je w pamięci na podstawie swoich doświadczeń. Dzięki metaprogramom każda z informacji, która do Ciebie dociera, trafia do odpowiedniej „szufladki” w Twoim umyśle i porządkuje Twoje rozumienie świata.

Metaprogramy są nabyte i utrwalone w dzieciństwie, związane z cechami naszej osobowości i zwykle niezmienne w ciągu życia.

Teraz rozumiesz, co decyduje o tym, że dla niektórych spóźnienie to oznaka ignorancji, a dla innych dowód luzu i spontaniczności. Być może lubisz zimę i śnieg, bo kojarzą Ci się z wyjazdami na narty i aktywnym wypoczynkiem, a może wręcz przeciwnie – z przykrym obowiązkiem odśnieżania podjazdu i niskimi temperaturami? Dlatego w komunikacji tak ważne jest, by poznać sposób myślenia drugiego człowieka i przewidzieć, jak zareaguje: zobaczy szklankę do połowy pustą czy do połowy pełną, czy jest otwarty na nowe wyzwania i skłonny do ryzyka, czy raczej powściągliwy i ostrożny?

Jeżeli chcesz z sukcesem porozumiewać się z innymi ludźmi, powinieneś nauczyć się, jak rozpoznawać ich systemy operacyjne i rozumieć ich zachowania. Dzięki uświadomieniu sobie, że każdy z nas inaczej postrzega rzeczywistość i poznaniu mechanizmów kierujących naszymi rozmówcami, możemy skutecznie do nich dotrzeć. Komunikacja polega na rozumieniu odmiennych reakcji i postaw odbiorców.

Świadome używanie metaprogramów może być również sposobem na zmianę siebie i swoich zachowań. Nasze postrzeganie rzeczywistości zależy wyłącznie od nas samych. Świat jest właśnie taki, jaki wierzysz, że jest.

O tym, jak dostosować naszą wizję świata do wyobrażenia rozmówcy już w kolejnym artykule na temat skutecznej komunikacji.