CZY STRES W PRACY TO NORMA?

CZY STRES W PRACY TO NORMA?

Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że w 2020 roku stres znajdzie się na drugim miejscu na liście najczęstszych powodów śmiertelności pracowników. Na pierwszym uplasują się choroby układu krążeniowego. Nie trzeba być lekarzem, żeby zauważyć, że oba powody są ze sobą ściśle powiązane – gdyby nie stres, wielu chorób krążenia by nie było. Przeciwnik, z którym co dnia przychodzi nam się mierzyć, do łatwych nie należy.

Właściwościami stresu, które czynią go tak trudnym do pokonania, są jego wszechobecność i permanentność. Wydaje się, że nie ma przed nim ucieczki. Jego źródłem – poza pracą zawodową – bywa również sytuacja rodzinna, problemy zdrowotne, konflikty towarzyskie, a nawet sytuacja polityczna i gospodarcza. Możemy mieć wrażenie, że nie da się go uniknąć.

DLACZEGO PRACA JEST ŹRÓDŁEM STRESU?

Konieczność współpracy z wieloma różnymi ludźmi, presja terminów, mnogość obowiązków, nieplanowane nadgodziny, nadmiar informacji – to wszystko nie sprzyja dobremu samopoczuciu. Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że w wielu firmach kuleje komunikacja interpersonalna rozumiana jako sztuka budowania relacji. Bardzo często ludzie jedynie przekazują sobie informacje, nie zaprzątając sobie głowy wzbudzaniem zaufania u innych, szanowaniem ich potrzeb czy zwykłym ich poznawaniem. Poza tym, wielu z nas ma trudności w odnajdywaniu się w świecie ciągłych zmian i ogromnym smogu informacyjnym. Może to rodzić poczucie chaosu i zagubienia. Na domiar złego menadżerowie bardzo często mają problemy z zarządzaniem sobą w sytuacji zmiany, o podwładnych nie wspominając. Brakuje im również kompetencji miękkich.

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

Rzeczywiście, stres jest wszędzie. Nie oznacza to jednak, że nic nie można z nim zrobić. Wbrew pozorom mamy sporo narzędzi do dyspozycji. Przede wszystkim warto poznać mechanizmy komunikacji interpersonalnej, by porozumiewać się z innymi w sposób świadomy i skuteczny. Nabyte umiejętności przydadzą się zarówno w rozmowach z szefami czy współpracownikami, jak i z partnerem czy dzieckiem. Nie zaszkodzi również nauczyć się zarządzać sobą w zmianie, co na pewno stanie się łatwiejsze po zapoznaniu się z podstawami psychologii zmiany. Oszczędzimy sobie mnóstwo niepotrzebnego stresu także wtedy, gdy zaczniemy lepiej planować swoje cele i zadania oraz odróżniać efekty od celów. Wspólnym mianownikiem tych przedsięwzięć jest wzrost samoświadomości.

Jeśli nieco przeraża Cię ilość wiedzy, której nabycie pomoże Ci uporać się ze stresem, spieszę z pomocą. Odpowiednie treści znajdziesz na blogu – możesz je sobie dawkować wedle swoich potrzeb. Tym, co możesz zacząć robić od zaraz, jest natomiast właściwe jego odreagowanie. Zamiast po trudnym dniu w pracy spędzać wieczór przed telewizorem z lampką wina, kuflem piwa czy z papierosem, idź pobiegać, popływać czy pojeździć na rowerze. Wysiłek fizyczny powoduje spadek kortyzolu (hormonu stresu) i poprawia samopoczucie. Bezruch, alkohol i nikotyna działają wprost przeciwnie. Zdziwisz się, jak bardzo ta mała zmiana może Ci pomóc.

Jeśli interesuje Cię tematyka profilaktyki zdrowia psychicznego zapraszam do zapoznania się z Holistyczną Akademią Pracownika, www.hap.edu.pl