You are currently viewing JAK DOTRZEĆ DO SWOJEGO ODBIORCY?

JAK DOTRZEĆ DO SWOJEGO ODBIORCY?

W poprzednim artykule odpowiadałam na pytanie: „Dlaczego ludzie tak odmiennie reagują na różne wiadomości?”. Czemu każdy z nas inaczej postrzega rzeczywistość – np. dla jednych daleka podróż może kojarzyć się z wypoczynkiem i nowymi wrażeniami, dla innych – z godzinami stania w korku i przedwyjazdowym stresem. Dziś dowiesz się, jak pogodzić różne wizje świata i znaleźć porozumienie z kimś, kto ma inny punkt widzenia.

Przez całe nasze życie nie odbieramy świata bezpośrednio, a za pomocą abstrakcyjnych skojarzeń i wirtualnych obrazów, które tworzą się w naszym umyśle. Obraz świata jest zniekształcony przez ludzkie odczucia i nieprecyzyjność języka, w którym opisujemy naszą rzeczywistość. Jednym słowem to, co nas otacza, nie jest w rzeczywistości takie samo, jak myślimy, że jest.

MAPA TO NIE TEREN, A TEREN SIĘ ZMIENIA

Twój subiektywny opis rzeczywistości to Twoja wewnętrzna mapa. Realne otoczenie się zmienia, ale w Twojej percepcji jawi się zupełnie inaczej. Każdy z nas odmiennie postrzega i opisuje rzeczywistość, dlatego często nasze mapy nie pokrywają się ze sobą. Jeśli wyobrazisz sobie mężczyznę w średnim wieku idącego ulicą, być może oczami wyobraźni zobaczysz eleganckiego dżentelmena w garniturze, który wraca z pracy, a być może bezdomnego, który właśnie kieruje się do przytułku.

W sztuce komunikacji najważniejsze jest, by uświadomić sobie, że nasz rozmówca może zupełnie inaczej odbierać rzeczywistość. Pierwszym etapem nawiązania prawdziwej komunikacji jest rozwinięcie umiejętności przekładu własnej mapy świata na obraz rzeczywistości drugiej osoby.

Jeśli chcesz dotrzeć do drugiej osoby, pamiętaj o tym, że musisz najpierw zdobyć jej zaufanie, poczuć co i jak ona czuje, czyli odczytać jej mapę.
Najszybciej zrobisz to poprzez dostosowanie do rozmówcy swojego języka, postawy ciała i gestów, a nawet tempa oddechu i barwy głosu. Gdy to zrobisz, twój rozmówca sam zaprosi cię do swojego świata.

Tak właśnie buduje zaufanie dobry negocjator. Robi to, naśladując fizjologię rozmówcy, by mieć dostęp do jego doznań, emocji i podświadomości. Wchodzi w jego mapę, tworzy więź emocjonalną, po czym zaczyna przewodzić i prowadzić do celu, który chce osiągnąć. W ten sposób w naturalny sposób skłania odbiorcę do działania, nie burząc przy tym dobrze znanej mu wizji świata.

Możesz wpłynąć na sposób postrzegania świata swojego odbiorcy, ale możesz też zmienić własną percepcję. Jak to zrobić? Dowiesz się już w następnym artykule.