JAK ZAANGAŻOWAĆ SWÓJ ZESPÓŁ, BY DZIAŁAŁ SKUTECZNIEJ?

JAK ZAANGAŻOWAĆ SWÓJ ZESPÓŁ, BY DZIAŁAŁ SKUTECZNIEJ?

Zastanawiasz się, jak zaangażować swój zespół, by działał skuteczniej? Ja też kiedyś się nad tym zastanawiałam i po wieloletniej pracy na różnych stanowiskach zdałam sobie sprawę z bardzo ważnej rzeczy.

Współczesny świat bardzo różni się od tego, w którym żyliśmy jeszcze kilka lat temu. Zmieniło się przede wszystkim wyobrażenie ludzi o świecie i ich patrzenie na róże sprawy. Ważne stały się emocje i uczucia, a straciły na wartości dobra materialne. Dlatego też premie, wyjazdy integracyjne czy świąteczne dodatki nie podnoszą skuteczności Twojego zespołu, tak jak dawniej. Owszem, elementy te są bardzo potrzebne, ponieważ mówią o standardach, jakie panują w Twojej firmie. Bezpośrednio mają duże znaczenie dla wizerunku Twojej firmy, dlatego nie należy z nich rezygnować. Są to jednak elementy zewnętrzne, które bezpośrednio nie wpływają na zaangażowanie pracowników.

Zastanawiałeś się, czym tak naprawdę jest zaangażowanie? Zaangażowanie to naturalny element motywacji, więc to odpowiednia motywacja wpływa na skuteczność Twojego zespołu. To dzięki odpowiedniej motywacji jesteśmy w stanie zrobić rzeczy, których byśmy się po sobie nie spodziewali. Motywacja wewnętrzna – to dzięki niej Twojemu zespołowi uda się działać skuteczniej.

Co motywuje zespół?

Każdy z nas ma chęć kierowania swoim życiem prywatnym i zawodowym. Lubimy wypowiadać się na dany temat i słuchać, co inni mają do powiedzenia. Dlatego warto dawać swoim pracownikom autonomię, dzięki której będą mieli możliwość wypowiedzenia swojej opinii bez obawy, że ktoś ich wyśmieje. Jestem przekonana, że zaangażuje ich to w życie firmy, ponieważ włożą do niej coś od siebie. Będą czuli się oni częścią firmy, a przez to potraktują ją jak swoje miejsce.

Chcemy czuć, że to, co robimy, jest ważne dla nas, ale i innych. Dlatego nic tak nie wpływa na skuteczność zespołu, jak stawianie mu celów, dzięki którym może doskonalić się w danym kierunku. Stawiaj więc cele. Pamiętaj jednak, że nie mogą być one nieosiągalne, a z drugiej strony nie mogą być też takie, do których dojście nie sprawia trudności. Postaraj się nie zawyżać, ani nie zaniżać celów, które stawiasz zespołowi. Wyznacz takie cele, które będą wypośrodkowane.

Ponadto docenianie zawsze jest mile widziane. Jeśli nie zauważysz pozytywów u swojego pracownika, nie będzie miał poczucia, że to co robi jest ważne i komuś potrzebne. Nie sztuką jest więc karcenie, czyli stosowanie metody kija. Skuteczniejsza jest umiejętność dawania konstruktywnej informacji zwrotnejnie zapominając przy tym o pozytywach.

Każdy z nas chce czuć się rozumiany przez drugą osobę, dlatego Ty jako lider powinieneś starać się rozumieć swój zespół. Bierz pod uwagę różne perspektywy, które tak często wpływają na postrzeganie przez nas świata. Jeśli okażesz swojemu zespołowi zrozumienie, to możesz być pewny, że da im to siłę w trudnych sytuacjach. A co za tym idzie będą oni bardziej skuteczni.

Bardzo ważnym elementem motywacji jest sam lider. To jego charyzma, pasja do pracy i wiara w to, co robi daje zespołowi motywację. Istotny jest sam sposób przekazu przez lidera informacji. Jego osobowość, doświadczenie, uśmiech na twarzy. Dlatego staraj się inspirować swój zespół, bo właśnie to da mu motywację do działania.

Wszystkie te elementy połączone w jedną całość sprawią, że Twój zespół będzie działał skuteczniej. Wdrożenie ich w Twoją komunikację z zespołem to jeden z kluczy do wielkiego sukcesu. Zbieraj więc klucze, które otworzą Ci wiele drzwi i jednocześnie sprawią, że Twoja droga na szczyt będzie krótsza. Pamiętaj też o tym, że członkowie twojego zespołu mają wrażliwość emocjonalną i są w stanie wyczuć emocje drugiej osoby.