Zwrot „konstruktywna krytyka” zrobił się bardzo modny, ale czy wiesz, co tak naprawdę znaczy? Odpowiednia komunikacja w zespole jest fundamentem, na którym buduje się sukces. To, w jaki sposób rozmawiasz ze współpracownikami oraz jak przekazujesz ocenę ich pracy jest niezwykle istotne.
Poznaj pięć zasad prawdziwie konstruktywnej krytyki i przekonaj się, ile dobrego wniesie ona do Twojego zespołu.
- Nie czekaj z informacją zwrotną – przekazuj swój feedback od razu
To bardzo popularny błąd – zwlekanie i oczekiwanie, że sytuacja sama się rozwiąże. Często unikamy zwrócenia uwagi, chcąc zachować dobrą atmosferę w pracy. Tymczasem pracownik popełniający wciąż te same błędy lub spóźniający się do pracy może uznać, że wszystko jest w porządku. Jeśli buzują w Tobie negatywne emocje, pozwól im opaść i dopiero wtedy przekaż w spokojny sposób to, co nie podoba Ci się w zachowaniu Twojego podwładnego.
- Nie zapomnij o pochwałach
Kolejnym często spotykanym błędem jest przekazywanie wyłącznie negatywnego feedbacku. Innymi słowy, zwracasz uwagę swojemu pracownikowi tylko na to, co robi źle. Uznajesz, że dobre wykonywanie zadań leży w jego obowiązkach i pomijasz je milczeniem. To ogromna demotywacja, która może drastycznie zmniejszyć zaangażowanie pracownika. Pamiętaj o pochwałach – jeśli jesteś zadowolony z efektów pracy, powiedz o tym. Zespół, który czuje się doceniany przez szefa, osiąga wyniki nawet o 30% lepsze!
- Zwróć uwagę na miejsce i sposób przekazania informacji
Często w ferworze przekazujemy swoje uwagi w windzie, na korytarzu czy – co gorsza – przy innych pracownikach. Niestety, ale taka forma informacji zwrotnej może przynieść odwrotny skutek. Pracownik poczuje się traktowany bez szacunku i ośmieszony w oczach kolegów, a jego motywacja z pewnością spadnie. Musisz zwrócić uwagę, aby dopasować przekaz do typu osobowości odbiorcy. Osoby empatyczne, dla których ważne są relacje i atmosfera w pracy, bardzo źle zniosą suchą, krótką krytykę na temat popełnionych błędów. Z kolei osoby nastawione zadaniowo wolą krótką, treściwą informację zwrotną przekazaną bez zbędnych emocji.
Konstruktywna krytyka polega na tym, że oprócz wskazywania rzeczy/spraw do poprawy, dostrzegasz także mocne strony osoby/projektu, którego krytyka dotyczy. Chodzi o to, by twój rozmówca po rozmowie był zmotywowany do działania, a nie wychodził od ciebie ze złamanymi skrzydłami. Niestety wielu ludzi ma tendencję do uogólniania i po wysłuchaniu tylko negatywnych informacji, uruchomią w sobie przekonanie, że do niczego się nie nadają, a stąd mały krok do demotywacji i zniechęcenia.
- Nie oczekuj natychmiastowych rezultatów
Wielu przełożonych spodziewa się, że po przekazaniu feedbacku wszystko ulegnie natychmiastowej poprawie. Niestety, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Aby wprowadzenie zmian było skuteczne, potrzebna jest odpowiednia ilość czasu. Przyjęcie informacji przez pracownika nie jest jednoznaczne ze zrozumieniem go i poprawieniem zachowania. Upewnij się, że to, co mówisz, faktycznie dociera do odbiorcy i regularnie sprawdzaj, czy nie potrzebuje dodatkowej rozmowy z Tobą.
- Bądź gotów, aby samemu przyjąć krytykę
Mogą znaleźć się przełożeni, którzy przeczytają to ze zdumieniem, ale taka jest prawda: nie ma i nigdy nie będzie ludzi nieomylnych. Zachęcaj swoich pracowników do przekazywania feedbacku „w drugą stronę” i, gdy wreszcie się odważą to zrobić, nie wybuchaj gniewem! Wysłuchaj, co mają do powiedzenia i jakie rozwiązania proponują. Dzięki temu łatwiej wypracujecie kompromis i usprawnicie wspólną pracę.
Informacja zwrotna jest świetnym przykładem tego, jak znajomość tajników komunikacji może pomóc w wykonywaniu codziennych obowiązków. Pamiętaj, że Ty i Twoi pracownicy gracie w jednej drużynie, dlatego konstruktywna krytyka przekazywana w odpowiedni sposób jest bardzo cenna.