Bez wysiłku włożonego w networking nie może być mowy o osiągnięciu sukcesu w branży, którą obrałeś za swoją. Bez względu na to, jaka ona jest. Nie ma bowiem znaczenia, czy produkujesz śrubki, czy tworzysz nowe technologie, czy jesteś fryzjerką, czy poetą, bez innych ludzi sobie nie poradzisz. To prawo pozostaje aktualne zawsze i wszędzie.
Świetnym sposobem na budowanie sieci kontaktów jest udział w spotkaniach branżowych. Znajdują się na nich osoby wyselekcjonowane i zainteresowane tematem, z którymi możesz wymienić doświadczenia, od których możesz się uczyć i czerpać pomysły, i – przede wszystkim – z którymi możesz nawiązać relacje biznesowe dobre dla rozwoju twojej kariery. Żeby takiej okazji nie zaprzepaścić, warto w pięciu krokach solidnie się przygotować.
KROK 1: WIZYTÓWKI
To sprawa, którą trzeba zająć się w pierwszej kolejności. Warto zadbać o to, żeby Twoja wizytówka czymś wyróżniała się w gąszczu innych. Niech to będzie np. kolor, faktura papieru, zdjęcie. Ważne, żeby pozostawała czytelna i rozmiarem odpowiadała wszystkim innym. Jeśli nie mieści się ona w wizytowniku, bardzo prawdopodobne, że zaginie w kieszeniach, torebkach czy aktówkach. Pamiętaj, że wizytówki przydadzą Ci się także poza spotkaniami branżowymi, więc zawsze miej przy sobie odpowiednią ich ilość.
KROK 2: SMALL TALK
Nie nawiążesz kontaktu, jeśli się nie odezwiesz. Tu nie ma zaskoczenia. Zawczasu zatem rozpocznij doskonalenie się w sztuce small talk. Przed tymi, którzy są w niej biegli, niejedne drzwi stanęły już otworem. Bądź jedną z takich osób!
KROK 3: ELEVATOR PITCH
Elevator pitch, czyli przemowa windowa, ma za zadanie w ciągu minuty niejako podnieść twoje notowania u rozmówcy. W praktyce oznacza ona zainteresowanie go twoją osobą i sprawienie, by o tobie pamiętał. Zamiast być jedną z dziesiątek osób, z którymi tego dnia rozmawiał, częścią jakiejś większej bliżej nieokreślonej zbiorowości, stań się wyjątkowy. Aby tego dokonać, elevator pitch musisz przygotować wcześniej.
KROK 4: NIE PROŚ
Bez względu na to, jak byłbyś pewien dobrego nastawienia rozmówcy do Ciebie, nigdy o nic nie proś (a już zwłaszcza nie proś o pracę!). To twój rozmówca ma wynieść korzyść z tego, że cię poznał. Niech zapamięta cię jako kompetentnego człowieka, a nie osobę, która czegoś od niego chce. Jeśli chce z Tobą pracować, na pewno się odezwie.
KROK 5: ZRÓB PRZEGLĄD
Przed wyjściem na spotkanie branżowe, sprawdź wszystko raz jeszcze: wizytówki, repertuar small talk, elevator pitch. Przemyśl swoje oczekiwania, wyznacz i zwymiaruj szczegółowo swoje cele (kogo chcesz poznać i po co?), zadbaj o profesjonalne pierwsze wrażenie (odpowiednia stylizacja do sytuacji, fryzura, make-up u kobiet, niezbędne akcesoria). Na koniec sprawdź, czy masz wystarczająco dobry nastrój, czy potrafisz na chwilę chociaż odsunąć wszystkie swoje zmartwienia i skoncentrować się na budowaniu sieci kontaktów. Tylko tak wyposażony możesz wynieść ze spotkania coś dla siebie.
Spotkania branżowe są świetną okazją, by nawiązać satysfakcjonujące relacje biznesowe. Ich dużym atutem jest to, że mogą nas pozytywnie zaskoczyć i stworzyć możliwości, o których wcześniej nawet nie myśleliśmy. Warto d